Kto sú 99% , 3. časť – Ministerstvo vnútra začalo konať!

4. januára 2012, koloseo, Politika a voľby

Ministrstvo vnútra SR – sekcia verejnej správy – odbor všeobecnej vnútornej správy, oddelenie vnútorných vecí oznámilo OZ Občianskému stredisku pre rozvoj demokracie a ľudských práv, že „vo veci Vami predložených informácii týkajúcich sa finančnej podpory občianskej iniciatívy 99% bude konať tunajší správny orgán.“

Občianské združenie Občianske stredisko pre rozvoj demokracie a ľudských práv požiadalo Ministerstvo vnútra SR v zmysle zákona 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciam o podanie informácie, či občianskej iniciatíve s názvom 99%  alebo občianskému združeniu s názvom Občan v akcii bola povolená finančná verejná zbierka alebo výnimka zo zákona.

Žiadosť bola odôvodnená tým, že občianska iniciatíva 99% požiadala verejnosť prostredníctvom internetu o finančnú podporu. Na svojej internetovej stránke uviedla: Podpor finančne občiansku iniciatívu 99%. Kampaň občianskej iniciatívy 99% je financovaná prostredníctvom občianského združenia Občan v akcii. Príspevky môžete posielať na bankový účet: 2928865545/1100 (Tatrabanka)

Uvedený text spĺňa obligatórne znaky verejnej zbierky „Verejnú zbierku možno konať: a) zasielaním finančných prostriedkov na osobitný účet zriadený na tento účel v peňažnom ústave.“

Identifikačný znak, že ide o zbierku pre politickú stranu, ktorej zo zákona o politických stranách nie je dovolené vykonávať verejnú zbierku je značka 99% ktorá je uvedená aj v stanovách politickej strany 99% – občianský hlas, podľa čl. II ods. 2) Strana používa na svoje označenie skratku: 99%.

Len pre zaujímavosť spoluzakladateľ Tatrabanky (sám to uviedol na internete) Ing. Ján Sido, požiadal MV o zmenu stanov a to konkrétne o výmaz čl. 2) Strana používa na svoje označenie skratku: 99%

Podľa tých istých stanov čl. XIV ods. 4 snem strany rozhoduje najmä o: ….b) zmenách stanov strany. Ostáva právnickou otázkou, či bol štatutárny podpredseda predsedníctva politickej strany 99% – občianský hlas Ing. Ján Sido oprávnený podať takýto návrh, kedže nie sú známe okolnosti, že by sa konal snem strany do 9.12.2011 kedy bola podaná žiadosť o výmaz, nakoľko len snem je jediným orgánom na schválenie zmeny stanov.

V prípade, že by sa preukázalo, že texty uverejnené na internete nesú obligatórne znaky v zmysle zákona o verejných zbierkach, tak verejná zbierka nebola povolená a volebnú kampaň členom prípravného výboru zaplatili občania, čo je prinajmenšom v rozpore so zákonom podľa OZ § 39 „Neplatný je právny úkon, ktorý svojím obsahom alebo účelom odporuje zákonu alebo ho obchádza alebo sa prieči dobrým mravom.“ alebo OZ § 40 „(1) Ak právny úkon nebol urobený vo forme, ktorú vyžaduje zákon alebo dohoda účastníkov, je neplatný.“ Tiež nie je isté komu vznikla škoda, keď bankové tajomstvo nedovoľuje nahliadnúť na bankový účet: 2928865545/1100 a zistiť, koľko ľudí vlastne prispelo do verejnej zbierky, akou sumou a aká je celková suma nezákonného obohatenia.

Opäť ostáva na posúdenie správneho orgánu, či organizovanie verejnej zbierky je právny úkon, vzhľadom na nutnosť uzatvoriť zmluvu, ktorá nebola uzatvorená,  alebo ide v tomto konkrétnom prípade len o konanie, ktoré nie je zákonom zakázané v zmysle čl. 2 ods 3 Ústavy SR „Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.“

V ďalšej časti objasním skutočnosti, či „Návrh na zápis štatutárneho zástupcu“ bol v súlade s „Uzneseniím ustanovujúceho najvyššieho organu strany“ či prezentacia zúčastnených prebiehala v súlade so stanovami.